Totalul afișărilor de pagină

luni, 8 august 2011

Toma Coconea a cucerit locul 2 la cel mai dur concurs de anduranţă din lume!









Toţi am visat la un moment dat că putem zbura, dar există un român pentru care visul a devenit realitate. Petroşăneanul Toma Coconea (35 de ani), pilot de planor şi de avion, salvamontist, instructor de schi şi de zbor cu parapanta şi paraşuta, e un erou mai puţin cunoscut în România, dar devenit o legendă pentru iubitorii de sporturi extreme de peste hotare. În ultimii 20 de ani, el a zburat mai mult decât mulţi dintre vulturii din Munţii Parâng, unde se antrenează.

Ce îţi trebuie pentru a fi printre cei doi concurenţi care termina o competiţie de anduranţă cum este Red Bull X-Alps? Mult antrenament, o doză de nebunie şi dorinţa de a-ţi spulbera limitele fizice şi psihice. ”O zi obişnuită presupune trezirea de dimineaţă şi un jogging de înviorare de 25-30 de kilometri. Apoi, fac zboruri cu parapanta, iar dacă condiţiile nu sunt favorabile, continui cu alergarea sau căţărarea, aşa că pot ajunge şi la 100 de kilometri pe zi”, explică ”Tomi” de parcă ar vorbi despre o plimbare în parc. Are 72 de kilograme şi nu e numai muşchi, aşa cum ţi-ai imagina, iar părul rebel şi privirea pierdută în gol, în unele momente de reverie, te duce mai repede cu gândul la o vedetă rock, decât la un ”om de oţel”.

La ediţia din 2011 a Red Bull X-Alps au participat 30 de sportivi din 22 de ţări, dar românul este deja un veteran, după ce a luat startul la toate ediţiile din 2003 încoace. Sportivii au pornit din Salzburg şi au avut de traversat Munţii Alpi, de la Est la Vest. În total s-au parcurs 1.000 de kilometri pe jos (românul deţine recordul în 2011) şi alţi 800 de kilometri în zborul parapantei. În periplul lor au trebuit să atingă 8 vârfuri: Gaisberg (1.288 m), Dachstein (2.653 m), Grossglocker (3.798 m), Tre Crime (2.999 m), Piz Pame (3.901 m), Matterhorn (4.478 m), Mont Blanc (4.792 m) şi Mont Gross (1.148 m). ”A slăbit doar 8 kilograme, deşi la ediţiile trecute a dat jos chiar şi 14. Consumă zilnic 6-7.000 de calorii (n.r.-în condiţiile în care un om normal consumă între 2.000 şi 3.000 de calorii în funcţie de greutatea corporală). Am avut noroc că am găsit echilibrul perfect al dietei. Mulţi nu ştiu, dar Tomi a mers pe traseu şi cu o entorsă, ceea ce i-a îngreunat mult misiunea”, spune mâna dreaptă a lui Coconea, Daniel Pisică, prietenul şi colegul său din copilărie. El este ”suporterul” lui Tomi, adică este un asistent cu o bogată experienţă în alpinism şi zbor, care îl asistă pe concurent, care găteşte, cară echipamentul de prisos, păstrează GPS-ul funcţional şi oferă un imens suport moral. 

Concurenţii ajung la capătul puterilor pe acest traseu extrem de dificil, pe care decolezi de la 700 de metri şi urci până la 4-5.000 de metri sau pleci de la 25°C şi ajungi rapid la -10°C. ”Am prins ninsoare şi ploi în zbor, dar ne aşteptam la aceşti «balauri». Din această cauză, selecţia e extrem de drastică: în fiecare an se înscriu mii de doritori din întreaga lume, dar doar 30 devin concurenţi. Dosarele sunt analizate atent, se verifică ce experianţă ai, ce concursuri ai câştigat… Aici orice greşeală poate avea consecinţe grave. După ce trece linia de sosire primul concurent, ceilalţi au la dispoziţie 48 de ore pentru a încheia cursa. Anul acesta am fost singurul, care m-am încadrat în timp, după ce elveţianul Christian Maurer a trecut linia de sosire”, povesteşte satisfăcut românul, care mai are în palmares, tot un loc 2, în 2007.

Deoarece, în anii cu soţ hunedoreanul nu avea concurs, el e extrem de satisfăcut că în 2012 se va organiza o întrecere asemănătoare în America. ”Am început deja pregătirile pentru Red Bull X-West, un concurs, care se va organiza în nordul SUA, cu un traseu de 800 de kilometri, la care vor participa 10 concurenţi”, încheie entuziast Coconea.

De-a lungul timpului, el a suferit numeroase accidentări, dar tot ce a realizat în acest an nu se putea împlini, dacă în 1999 nu fugea din spital, imediat după ce un grup de medici din Timişoara au stabilit că piciorul său trebuie amputat din cauza unei accidentări. Din fericire, ”evadarea” la costat doar o carieră strălucită în competiţiile de anduranţă!

Foto: Gabriel Chirea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu